fbpx

Det finns ett otal olika programmeringar att följa i crossfit. Många boxar skapar sin egen programmering, men vi ansåg redan från början att det fanns all anledning att istället följa Comptrain. Här kommer lite tankar bakom det.

Comptrain Class är en programmering skapades av gänget bakom Comptrain och Crossfit New England för att locka tillbaka tävlingsatleterna i boxen till passen. De skapade ett upplägg som tillfredsställer behoven hos både dem som tränar för att hålla sig friska och dem som elitsatsar i sporten crossfit och alla däremellan. Här är några av anledningarna att vi på Lådan CrossFit valt Comptrain Class:

• Högt fokus på kondition.

Anledningen till det är att konditionsdelen av crossfit är den del som har klart störst effekt på de positiva biomarkörerna och alltså vår hälsa. Vårt mål är att hjälpa människor att leva längre, att leva funktionellt och sjukdomsfritt. Konditionsinfluerad träning är den del som ger mest resultat i form av bättre hälsa och ett friskare liv. Ett ökat skydd mot kroniska sjukdomar som fetma, högt blodtryck, högt kolesterol och kroniska inflammationer i kroppen. Detta innebär inte att vi inte lyfter tungt eller jobbar med vikter. Snarare tvärtom. Vi lyfter ofta tungt och mycket, men med hög puls.

• Det kommer fortfarande styrkedagar!

För alla oss som gillar ren styrka, så kommer det fortfarande finnas mellan ett och två pass per vecka som bygger på en styrkedel följt av en WOD. Här ges vi möjligheten att öka våra tyngdlyftningskunskaper och få in en del ren styrketräning i veckans träning.

• Genomsnittsmedlemmen skiljer sig från tävlingsatleten.

Tävlingsatleter inom sporten crossfit behöver utveckla sin styrka, sin teknik/skills och motor. Av dessa tre är styrkedelen den som tar absolut längst tid att bygga upp. Därför tränar tävlingsatleter lyft i princip varje dag. Det medför en stor påfrestning på tävlingsatletens kropp och för att klara av det måste kost, sömn och återhämtning anpassas och optimeras. Annars klarar inte kroppen den enorma volymen som krävs för att tävlingssatsa.

Genomsnittsmedlemmen på Lådan ägnar sig åt träningsformen crossfit. De vill framför allt leva längre, bli piggare, hälsosammare, få mer energi, ha kul och gärna se bra ut nakna som en liten bonus.

Alla våra medlemmar kommer bli starkare, men med Comptrain Class går det lite långsammare, vilket är helt enligt planen då det nämligen också innebär en betydligt lägre risk för skador och förslitningar. Med klassprogrammeringen kommer vi totalt sett att hålla längre än någon som tävlingssatsar. Vi ger er alltså en mer långsiktig lösning för ett liv med hög fitness och god hälsa.

• Ni kommer få bättre och mer coachning.

Varje pass fokuserar på en eller ett par saker. Då kan vi som coacher fokusera mer på att göra det vi gör bäst: att coacha! Ett pass kan handla om att utveckla er snatchteknik och på ett annat ligger fokus på att förbättra/lära ut repklättring. Ni kommer totalt sett få bättre rörelser, ökad självsäkerhet i lyft och andra rörelser och därmed kunna öka intensiteten i WODar över tid. Med denna typ av programmering får ni ut mer av oss som coacher, ni får mer valuta för pengarna och helt enkelt mer kvalitet i varje träningspass.

• Fokus på kondition ÄR crossfit

Målet med crossfit-träning är ”Increased work capacity”, egentligen ett annat sätt att säga ”kondition”. Crossfitens grundare säger ”We would not trade improvements in any other fitness metric for a decrease in work capacity.” Konditionen är grunden som allt annat vilar på och byggs utifrån, även styrka. Att prioritera det är det mest grundläggande i crossfit.